چاپ

همه چیز درباره چاپ افست

در صنعت بسته‌بندی مقوله چاپ از ارزش و اهمیت بسیار زیادی برخوردار است. چاپ به ایجاد یک طرح بر روی سطحی گفته می‌شود. لازم به ذکر است که محدودیت‌ها، نوع چاپ را مشخص می‌کنند. واضح است که چاپ بر روی جعبه مقوایی با چاپ بر روی درب کنسرو تفاوت دارد. در مقاله چاپ بسته‌بندی‌های سلولزی، درباره چاپ‌های رایج در صنعت بسته‌بندی صحبت کردیم. چاپ‌های رایج برای ایجاد طرح بر روی بسته‌بندی دو نوع چاپ افست و فلکسو هستند. در این مقاله به بررسی کامل چاپ افست می‌پردازیم.

چاپ افست چیست؟

چاپ افست نوعی از چاپ روی بسته‌بندی‌های سلولزی است؛ که به صورت غیر مستقیم توسط زینک (صفحه‌ای فلزی) بر روی سطح ایجاد می‌شود. در واقع زینک نقش واسطه برای این چاپ را ایجاد می‌کند. در فرآیند چاپ‌افست ابتدا برای هر رنگ به صورت جداگانه زینک با طرح مورد نظر ساخته می‌شود. طرح‌های مورد نظر از طریق یک استوانه با روکش لاستیکی که بین زینک و کاغد قرار می‌گیرد، بر روی کاغذ چاپ می‌شوند. این استوانه جوهر را در زینک فرو برده و سپس روی کاغذ طرح را چاپ می‌کند. به همین دلیل این نوع چاپ را چاپ غیر مستقیم می‌نامند.

توجه داشته باشید که چاپ‌افست کیفیت بالایی دارد و از رنگ‌های متنوعی در آن می‌توان استفاده کرد. در چاپ غیرمستقیم از سیستم رنگی CMYK (آبی، قرمز، زرد، مشکی) استفاه می‌کنند. البته برای داشتن رنگ‌های بیشتر می‌توان رنگ‌های اصلی را ترکیب کرد. برای هر رنگ یک زینک ساخته می‌شود. کاغذ به طور متوالی از میان هر ۴ رنگ عبور می‌کند. با هر بار عبور هر رنگ روی ورق بالاتر از رنگ‌های دیگر چاپ می‌شود تا زمانی که طرح مورد نظر تکمیل گردد.

تاریخچه چاپ‌افست:

چاپ افست در اواخر قرن ۱۹ توسط رابرت بارکلی انگلیسی با چاپ بر روی قلع و روشی ترکیبی برای چاپ طرح و نوشته ابداع شد. این کار تغییر و تحول گسترده‌ای را در صنعت چاپ به وجود آورد. هم چنین سبب شد چاپ مورد نظر جایگزین تمامی روش‌های چاپ قدیمی شود.

چاپ افست برای چه سطحی مناسب است؟

از چاپ غیرمستقیم یاافست برای چاپ بر روی سطوح صاف با ضخامت کمتر نسبت به سینگل یا ورق استفاده می‌شود. بنابراین بر روی مقوا (برای جعبه‌های مقوایی (تولیدشده از مقوا) و جعبه‌های لمینتی (تولیدشده از یک لایه مقوا و سینگل یا ورق)) از این چاپ استفاده می‌شود. در چاپ افست با امکان چاپ مداوم، سرعت بالا، دقت و کیفیت عالی توسط دستگاه‌های چاپ در سایزهای مختلف چاپ انجام می‌شود.

مزایای چاپ افست:

  1. از این چاپ بر روی انواع کاغذ و مقوا و در رنگ‌های مختلف می‌توان استفاده کرد.
  2. تهیه زینک برای چاپ کاری زمان‌بر است. بنابراین برای حجم بالایی از کار و تولید انبوه بسته‌بندی؛ چاپ‌افست بهترین گزینه است و در کوتاه‌ترین زمان ممکن تعداد زیادی طرح چاپ می‌شود.
  3. هزینه نهایی چاپ افست مناسب است. البته توجه کنید که در صورت نیاز به تیراژ پایین چاپ‌افست مقرون به صرفه نیست و باید از سایر چاپ‌ها استفاده شود.

چاپ افست در مجموعه امیران:

در مجموعه چاپ و بسته‌بندی امیران می‌توانید از تمامی امکانات چاپ‌افست مانند نیم ورقی، یک ورقی، دو ورقی و چهار ورقی برخوردار شوید. چاپ و بسته‌بندی امیران انواع جعبه‌های مقوایی و لمینتی با چاپ افست را در زمانی کوتاه، با کیفیت بالا و هزینه‌ای مناسب برای شما تولید می‌نماید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *