چاپ

چاپ فلکسو چیست و چه ویژگی‌هایی دارد؟

در مبحث بسته‌بندی از دو نوع چاپ مستقیم و غیر مستقیم می‌توان استفاده کرد. رایج‌ترین روش‌های چاپ در صنعت بسته‌بندی چاپ افست وفلکسو هستند. چاپ افست چاپی غیر مستقیم است که توسط زینک می‌توان چاپ را بر روی جعبه‌های مقوایی و لمینتی انجام داد. اما یکی دیگر از روش‌های چاپ متداول در بسته‌بندی چاپ‌فلکسو یا فلکسو گرافی است. در این مقاله قصد داریم درباره چاپ مستقیم فلکسو، کاربرد آن و ویژگی‌های چاپ مورد نظر صحبت کنیم.

چاپ فلکسویی چیست؟

چاپ فلکسویی جز رایج‌ترین روش‌های چاپ در صنعت بسته‌بندی به شمار می‌رود. فلکسوگرافی برای چاپ بر روی متریال‌های غیر جاذب و به صورت روتاری انجام می‌شود. در واقع چاپ فلکسو بر روی متریال‌های رول انجام می‌گیرد. چاپ‌فلکسو مستقیما و توسط کلیشه قابل انعطاف انجام می‌شود. به دلیل استفاده از کلیشه قابل انعطاف و برجسته‌بودن سطح کلیشه به چاپ‌فلکسو، چاپ انعطاف پذیر یا چاپ برجسته نیز می‌گویند.

کلیشه ابزار انتقال مرکب به سطح چاپی است. یعنی مرکب توسط ماشین‌های چاپ به سطح کلیشه منتقل و سپس به صفحه چاپ منتقل می‌شود. چاپ‌فلکسو یا چاپ مستقیم کیفیتی مناسب دارد و از رنگ‌های مختلفی می‌توان در آن استفاده کرد. فایل چاپ مورد نظر قبل از کلیشه سازی باید برای ماشین چاپ به صورت کامل تفکیک و آماده شود. طرح چاپی باید کاملا آماده باشد تا خروجی کار خراب نشود. روش چاپ‌فلکسو سخت‌ترین مراحل پیش از طراحی را در بین انواع چاپ‌ها داراست. اما با گذشت زمان از دیگر روش‌های چاپ سبقت گرفته و به بیشترین میزان استفاده در بین چاپ‌ها تبدیل شده است.

چاپ فلکسو برای چه سطوحی کاربرد دارد؟

کلیشه مورد استفاده در این نوع چاپ قابل انعطاف است بنابراین بر روی انواع سطوح می‌توان این نوع چاپ را انجام داد. اما به دلیل نرمی بسیار زیاد آن باعث بروز مشکلاتی در چاپ می‌شود. از فلکسو می‌توان بر روی بسته‌بندی‌های فلزی، پاکت پلاستیکی، دیوارپوش، بسته‌بندی مواد غذایی، کاغذ، کارتن و مقوا در تیراژ بالا استفاده کرد. چاپ‌فلکسو به صورت مستقیم برای کارتن‌های مادر قابل استفاده است.

مزایا و معایب چاپ فلکسویی:

  • چاپ‌فلکسو بر روی اکثر متریال‌ها انجام پذیر است.
  • کیفیت چاپ آن متوسط است و نسبت به چاپ‌افست از کیفیت کمتری برخوردار است.
  • در چاپ‌فلکسو مانند چاپ افست از انواع رنگ‌ها می‌توان استفاده کرد.

فلکسوگرافی در مجموعه امیران:

در مجموعه چاپ و بسته‌بندی امیران می‌توانید از امکانات چاپ فلکسویی با بهترین کیفیت و در سریع‌ترین زمان ممکن برخوردار شوید. چاپ و بسته‌بندی امیران انواع کارتن‌های مادر را با چاپ‌فلکسو با هزینه‌ای مناسب برای شما تولید می‌کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *