Uncategorized

کاربرد دایکات و انواع آن

امروزه صنعت بسته‌بندی در ایران پیشرفت‌های چشم‌گیری کرده است. در این مقاله می‌توانید به صورت مفصل درباره تاریخچه صنعت بسته‌بندی در ایران مطالعه کنید. اما در صنعت بسته‌بندی از ابزارها و دستگاه‌های بسیاری استفاده می‌شود. در این مقاله درباره یکی از دستگاه‌های مهم مورد استفاده در مجموعه‌های بسته‌بندی به نام دایکات و کاربرد آن توضیح می‌دهیم. ابتدا کمی درباره دستگاه و انواع آن صحبت می‌کنیم. سپس درباره قالب‌های مورد استفاده در دستگاه دایکات توضیحاتی ارائه می‌دهیم.

کاربرد دستگاه دایکات چیست؟

عمل دایکات به معنای تا و برش و دای لاین به معنای خط تیغ است؛ که بر روی مقوا یا بر سینگل یا ورق و یا حتی ترکیب مقوا و سینگل یا ورق انجام می‌شود. بنابراین برای ساخت یک بسته‌بندی سلولزی می‌توان از دستگاه دایکات استفاده کرد که انواع مختلفی دارد. از دایکات‌ها برای تیغ و تازدن جعبه‌های لمینتی استفاده می‌شود. البته از دستگاه‌های دایکات برای تیغ‌زدن فوم درون بعضی بسته‌بندی‌‌ها مانند هاردباکس‌ها نیز می‌توان استفاده کرد. دستگاه دایکات انواع مختلفی دارد و با قالب‌های متفاوتی می‌توان با آن کار کرد. در ادامه مقاله انواع دایکات‌ها و تفاوت آن‌ها (بسته به نوع حرکت دایکات (روش کارکرد) و سایز دهانه ورودی) را مورد بررسی قرار می‌دهیم. توجه داشته باشید که از انواع مختلف دایکات بنا به محدودیت و روش کار استفاده می‌شود.

انواع دایکات:

  • دایکات تخت (مسطح): دایکات مسطح یا تخت را به اشتباه دایکات بابست نیز می‌گویند. (بابست نام برند است) دایکات تخت نیاز به نیروی انسانی کمتری نسبت به دیگر دایکات‌ها دارد. دایکات‌های مسطح دارای سانفیلر یا سیستم مکش هستند و سانفیلر سبب می‌شود که مقوا یا کار لمینت شده به داخل دستگاه کشیده شود. سپس به صورت عمودی تیغ و تا می‌خورد و از طرف دیگر به بیرون می‌اندازد. در دایکات‌های پیشرفته شاهدیم که پس از مرحله تیغ و تا مرحله پوشال‌گیری نیز انجام می‌شود.
  • دایکات فکی: دایکات فکی نیز مانند تمامی ابزارهای تیغ و تا در سایزهای مختلفی موجود است.دایکات فکی از دو فک تشکیل می‌شود. یکی از فک‌ها ثابت و دیگر متحرک است. فک ثابت قالب را و فک متحرک مقوای چاپی یا ورق لمینت‌شده را روی خود قرار می‌دهد. سرعت عملکرد دایکات فکی از دایکات مسطح کمتر است. مجموعه چاپ و بسته‌بندی امیران با استفاده از دایکات فکی، فوم‌ها را تیغ می‌زند.
  • دایکات روتاری: در دایکات روتاری قالب‌ها به صورت استوانه‌ای هستند.
  • دایکات پینگ پونگی: دایکات پینگ پنگی دارای ظاهری شبیه به میز پینگ پنگ است. این نوع دایکات به دایکات ریلی نیز معروف می‌باشد. در دایکات ریلی ورق‌ها روی میز قرار می‌گیرند و به سمت تیغه‌ها حرکت می‌کنند. تیغه‌ها نیز به صورت غلتک ورق را از میان خود عبور می‌دهند.

کلام آخر:

در این مقاله با کاربردهای دستگاه‌های دایکات و انواع آن‌ها آشنا شده‌اید. در تولید جعبه‌های لمینتی ابتدا کار لمه‌زنی و سپس دایکات بر روی جعبه‌ها انجام می‌گیرد. شرکت امیران دارای دایکات مسطح و دایکات فکی نیز است که در ابعاد مختلف قادر به انجام امور تا و تیغ برای شما عزیزان می‌باشد. مجموعه چاپ و بسته‌بندی امیران با دارابودن دستگاه‌های تمام اتوماتیک، با سرعت بالا و کیفیت بسیار عالی جعبه‌های لمینتی را تولید و عرضه می‌کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *