Uncategorized

تاریخچه صنعت بسته بندی در ایران

تاریخچه بسته بندی در ایران

صنعت بسته‌بندی بر صنایع دیگر تاثیر به سزایی دارد و از اهمیت بالایی در انواع کسب و کارها برخوردار است. در مقاله تاریخچه بسته‌‌بندی، به بررسی تاریخچه صنعت بسته‌بندی و پیشرفت آن در طی زمان پرداختیم. در کشور ایران به سبب موقعیت جغرافیایی، وجود جاده ابریشم و تبادلات تجاری فراوان با سایر کشورها، از گذشته تا اکنون بسته‌بندی اهمیت بسیار زیادی را داراست. بنابراین در این مقاله درباره تاریخچه صنعت بسته بندی در ایران صحبت می‌کنیم.

تاریخچه بسته‌ بندی در ایران چگونه آغاز شد؟

بسته‌‌بندی در کشورهای دیگر از زمان‌ گذشته شروع و تا به حال پشرفت‌های چشم‌گیری داشته است. اما سابقه این صنعت در ایران به یک قرن می‌رسد. در قدیم حمل و نقل کالا از ایران به کشورهای دیگر با استفاده از گونی و صندوق‌های چوبی انجام می‌شد. اکنون می‌خواهید بدانید چه کسی شروع کننده تولیدات بسته‌بندی در ایران بود؟ با من همراه باشید. در این مقاله به طور کامل تاریخچه بسته بندی در ایران را بررسی می‌کنیم.

  • بسته‌بندی فلزی: صنعت بسته‌بندی در سال ۱۳۰۹ توسط شخصی به نام درخشان با تولید قوطی‌های فلزی آغاز شد. درخشان اولین کارگاه قوطی سازی را با استفاده از پیت‌های خالی بنزین شرکت نفت افتتاح کرد و قوطی‌های فلزی را تولید کرد. در طی سالیان ظروف فلزی با شکل‌های مختلفی تولید و وارد صنعت بسته‌بندی شدند. به عنوان مثال در سال ۱۳۱۱ برای افزایش ماندگاری محصولات کشاورزی مانند نخود سبز قوطی‌هایی از جنس فلز تولید شد. هم چنین اولین قوطی فلزی برای بسته‌بندی روغن نباتی جامد در ایران در سال ۱۳۳۰ تولید شد.
  • بسته‌بندی کاغذی: در سال ۱۳۲۸ اولین کارخانه کاغذسازی در کهریزک ساخته شد. در این کارخانه از کاغذهای باطله برای تولید بسته‌بندی‌های مقوایی استفاده می‌شد. در سال ۱۳۴۹ در هفت تپه خوزستان کارخانه مدرن ایران افتتاح و شروع به کار کرد؛ که در آن با استفاده از تفاله نیشکر، کاغذهای تحریر تولید می‌شد. هم چنین با افتتاح کارخانه چوب و کاغذ ایران (چوکا) با استفاده از خمیرهای وارداتی و خمیرهای تولید داخل، بسته‌بندی‌های کاغذی تولید می‌شد.

تاثیر بسته‌بندی بر صنایع دیگر:

امروزه در صنعت‌ بسته‌بندی ایران پیشرفت‌های چشم‌گیری را شاهد هستیم. صنعت بسته‌بندی درآمدهای قابل توجهی را برای تولیدکنندگان انواع محصولات صنعتی، کشاورزی، مواد غذایی و دیگر کسب و کارهای کوچک و بزرگ به ارمغان آورده است. دلیل این که چرا باید برای هر محصول بسته‌بندی در نظر گرفت، را می‌توانید در این مقاله مطالعه نمایید. در سال‌های اخیر صاحبان کسب و کار به اهمیت موضوع بسته‌بندی پی برده‌اند و برای محصولات خود بسته‌بندی‌های اختصاصی در نظر گرفته‌اند. اگر هنوز در انتخاب یک بسته‌بندی منحصر بفرد شک دارید، باید بدانید که از سایر رقبای خود عقب افتاده‌اید. بنابراین اگر نمی‌خواهید در کسب و کار خود پیشرفت کنید، از بسته‌بندی اختصاصی غافل شوید.

سخن نهایی:

مجموعه چاپ و بسته‌بندی امیران با تمرکز بر تولید بسته‌بندی‌های سلولزی، کار تولیدکنندگان را آسان کرده و از صفر تا صد تولید یک بسته‌بندی منحصر بفرد در کنار شماست.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *