Uncategorized

بسته بندی و معیارهای یک بسته بندی عالی چیه؟

معیارهای بسته بندی

هر کالا و محصول آماده، در مقابل خطرات بیرونی ایمن نیست و به راحتی نمی‌توانید آن را جابجا و از آن استفاده کنید. به عنوان مثال یک خمیر دندان را در نظر بگیرید. بدون بسته‌بندی اصلی، نمی‌توان خمیر دندان را از کارخانه به فروشگاه منتقل و از فروشگاه خرید و به منزل برد. پس مبحث بسته‌بندی کالا ها بحثی گسترده و قابل بحث است. بنابراین در این مقاله درباره بسته‌بندی، معیارهای بسته بندی اصولی، اهداف و مزایای آن صحبت می‌کنیم.

بسته بندی چیست؟

بسته بندی یعنی پوشاندن یک محصول با مواد مختلف (بسته بندی سلولزی، جعبه و کارتن) برای محافظت. در اصل بسته بندی یک محصول، فرآیندی پیشرفته است که به ذخیره، نگهداری، شناخت، تبلیغ، حمل و نقل آن کمک می‌کند. در ادامه دقیق‌تر به مفهوم بسته‌بندی می‌پردازیم.

بسته بندی امروزه به چه سمتی می‌رود؟

امروزه بسته‌بندی پیشرفته‌تر از دیروز و با انواع متریال انجام می‌شود. در شرکت‌های بسته‌بندی بنا به نیاز مشتری بسته‌بندی‌های اختصاصی برای آن‌ها طراحی می‌گردد؛ چرا که امروزه پکیجینگ محصولات برای جذب مشتری و جلب توجه مصرف کننده اهمیت بالایی پیدا کرده است.

اهداف بسته بندی محصول:

بسته‌بندی هر محصول در وهله اول برای محافظت از آن در برابر عوامل بیرونی و کمک به ذخیره و حمل و نقل انجام می‌گیرد. اما امروزه اهداف بسته‌بندی فقط به این موارد ختم نمی‌شود. بسته بندی علاوه بر حفظ محصول، عمر آن را نیز بالا می‌برد. در نتیجه امکان خرابی محصول کمتر می‌شود. مصرف کننده باید به راحتی و بدون آسیب به کالا بتواند آن را حمل و استفاده کند. بنابراین راحتی مصرف کننده از دیگر معیارهای یک بسته‌ بندی اصولی است. بسته‌بندی هویت منحصر بفردی را برای محصول در نظر می‌گیرد و به عنوان ابزاری برای بازاریابی شناخته می‌شود. به همین سبب یکی از مهم‌ترین اهداف بسته بندی که امروزه اهمیت بالایی پیدا کرده است، تبلیغ محصول است. پکیجینگ زیبا یک تبلیغ بسیار تاثیر گذار برای جذب مشتری و افزایش فروش محصول است.

بسته‌بندی شما بازاریاب شماست!

محافظت از کسب و کار اولین مورد پر اهمیت در انتخاب بسته‌بندی مناسب است. در قدم بعدی بسته‌بندی در راستای حفظ منافع کسب و کار می‌باشد. در واقع انتخاب بسته‌بندی، با ارزشی که برای مشتری و مخاطب قائل می‌شویم، ارتباط مستقیم دارد. هم چنین در بازاریابی برای کسب و کار و به ویژه برای محصول شما تاثیر بسزایی دارد. بسته‌بندی کالا یا محصول رسانه ارتباطی میان شما و مشتریان است. مشتری باید بتواند اطلاعات محصول و هرچیزی که برای ارائه دارد را درک کند. پس از درک، برقراری ارتباط و احساس نیاز، جذب کالای شما شده و آن را خریداری کند.

برند سازی در بسته‌بندی:

کیفیت محصول شما برند شماست. اما در نگاه اول مشتری، جذب پکیجینگ و بسته‌بندی محصول می‌شود. بنابراین با طراحی یک بسته‌بندی مناسب و در نظر گرفتن تمامی معیارهای بسته بندی اصولی می‌توانید طرحی منحصر بفرد برای بسته‌بندی محصول خود داشته باشید. بسته‌بندی سبب تمایز محصول شما از دیگر برندها می‌شود. بنابراین به برندسازی خود و ماندگار ماندن در ذهن دیگران فکر کنید! برای این منظور می‌توانید از مشاوران مجموعه چاپ و بسته‌بندی امیران و اتاق فکر آن‌ها استفاده کنید. پس از مشاوره می‌توانید برای داشتن طرحی خاص و ماندگار از تیم طراحان امیران؛ که صفر تا صد کار را انجام می‌دهند، کمک بگیرید.

معیارهای بسته بندی اصولی:

بسته‌بندی اصولی و خوب باید طبق اهداف تجاری، بازار، انتظارات مشتری و جامعه طراحی شود. عوامل زیادی بر طراحی بسته‌بندی تاثیر دارد که در ادامه مهم‌ترین‌ها را برای شما شرح می‌دهیم تا راحت‌تر بسته‌بندی دلخواه خود را پیدا کنید.

مقرون به صرفه: ایجاد یک پوشش و محافظ برای محصول نباید هزینه‌ هنگفتی را برای مشتری به بار بیاورد. در غیر این صورت هزینه نهایی کالا و قیمت فروش افزایش می‌یابد. در پی آن از میدان رقابت با رقبای خود عقب خواهید. بنابراین مقرون به صرفه بودن استراتژی موثری برای انتخاب یک بسته‌بندی مناسب است.

مقاومت بالا: بسته‌بندی هر محصول باید مقاومت بالایی برای حفظ آن داشته باشد.

جذاب: با یک طراحی جذاب و جلب کننده می‌توانید هر قشر از مشتریان را تحت تاثیر قرار داده و فروش خود را افزایش دهید. البته جذابیت تعاریف متفاوتی دارد که در صنف‌های مختلف، متفاوت است. مجموعه امیران قادر است طراحی خاص و متناسب با صنف شما طراحی و اجرا کند؛ تا جعبه شما در میان دیگر محصولات متفاوت و جذاب باشد. بسته‌بندی محصول می‌بایست جذاب، متفاوت و عموم پسند باشد.

سازگار با محیط زیست: امروزه بحث محیط زیست در میان مصرف کنندگان محصولات جایگاه ویژه‌ای پیدا کرده است. بنابراین بهتر است بسته‌بندی مورد نظر خود را سازگار با محیط زیست انتخاب کنید.

جمع بندی:

در این مقاله توضیح دادیم که بسته‌بندی چه اهداف و مزایایی را به دنبال دارد و چه تاثیراتی بر روی کسب و کارها و برندها دارد. مجموعه چاپ و بسته‌بندی امیران در زمینه بسته‌بندی، برنده جایزه ملی شده است. می‌توانید برای برندسازی خود از طرح‌ها و محصولات ما استفاده کنید. چاپ و بسته‌بندی امیران تمامی نیازهای مورد نیاز برای بسته‌بندی اصولی را برای کسب و کارها برآورده می‌کند.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *